۱۳۹۴ تیر ۱۲, جمعه

فلسفه روزه




              بسم الله الرحمن الرحیم


جلسه اول :

مقدمه :
   باتوجه به اینکه دین مقدس اسلام به عنوان دین کامل و جامعی است،  که سعادت دنیا و آخرت انسان را تأمین می کند. از این رو است که خداوندمتعال هرسال به مدت یک ماه کامل برای تمام بنده گانش روزه را واجب کرده است.

  حالا نوبت این می رسد که ، ممکن است در ذهن جوانان ما این سوال خلق شود که چرا خداوند روزه را برما واجب کرده است؟ این همه تشنگی وعطش درگرمای بهار ، گرسنگی و بی خوابی در سحرماه رمضان و .. چرا ؟  آیا نفع این به جیب چه کسی می رود به جیب خدا یا به جیب خودما ؟

نوشته ای که در پیش رو دارید، به صورت  مختصر و مفید برای توضیح دادن دوتا سوال فوق است که احتمال دارد در ذهن یک جوان مسلمان خلق شده باشد.

خدمت جوانان عزیز وخوانندگان محترم این مطلب عرض کنم راجع به سؤال اول که چرا خداوند روزه را واجب کرده است ؟

 باید گفت فلسفه اش این است : هرحکمی که ازجانب خدای متعال صادر می گردد از دوحال خارج نیست یا دارای مصلحت است و یا دارای مفسده ،  اگر داری مصلحت باشد واجب می شود مانند : نماز ، روز ه ، حج و امثال اینها که هر کدام درای مصلحت می باشد . ازطرف دیگر اگر دارای مفسده باشد ازجانب شرع مقدس حرام می گردد :  مثل نوشیدن شراب ، قمار بازی ، رباخواری و امثال اینها چون دارای مفسده است. 
 راجع به سوال دوم : که نفع روزه به جیب چه کسی می رود ؟

باید عرض کنم که : اولا خداوند متعال جیب ندارد تا نفع روزه  به جیب او سرازیر شود. چون خداوند جسم ندارد تا واسکت وجیبی داشته باشد و برای او هیچ یکی از اجسام قابل تصور نیست، ذات ربوبی او مجرد محض و منزه از همه چیز است . دیگر اینکه او به روزه گرفتن ما احتیاج ندارد. او غنی مطلق و واجب الوجود است .
این فقط ما هستیم که  بیچاره و محتاج وممکن الوجودیم : « يا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَى اللَّهِ وَ اللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَميدُ (سوره فاطر آیه : 15 )  ترجمه : اى مردم شما (همگى) نيازمند به خدائيد تنها خداوند است كه بى‏نياز و شايسته هر گونه حمد و ستايش است! 
ادامه دارد ...
  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر