![]() |
الف: فرایند تدریس در مکتب سامرا:
1 - واگذاری جزییات مطالب به خود شاگردان
2 - جنبه ای تحقیقی و اکتشافی داشتن مطالب
3 - نتیجه گیری و جمع بندی ، توسط استاد
4 - شاگردان باتوجه به درجه علمی
در صف می نشستند.
الگوئی ضمن تدریس با توجه به مکتب سامرائی :
1 - کارورزی دادن.
2- اشترک دادن طلبه به درس .
3 - مباحثه ای شاگردان ، بانظارت استاد .
4 - جمع بندی مطالب مطرح شده توسط استاد.
5 - تتبعی پژوهش بدون درس .
درمکتب سامرا، شاگردان براساس
درجه علمی که داشتند درصف کلاس می نشستند. مثلا مجتهدین درصف اول، مجتهدین متجزی
در صف دوم ، وهمین طورتازه واردها درصف های آخرقرار می گرفتند.
ب : فرایند تدریس در مکتب نجف:
1 - سنتی بودن تدریس
2 - تتبعی و توضیحی
بودن مطالب درسی
3 - جنبه ای اخبارگری در مکتب نجف
درمکتب نجف از روی کتاب می
خواندند، بیشتر جنبه ای اخبارگری حاکم بوده است وجمود براخبار داشتند. از بسط و
تحلیل مطالب بدور بودند. به همین خاطر از مکتب نجف به تتبعی و توضیحی هم تعبیر می
کنند.
ج : فرایند تدریس در مکتب قم:
مکتب قم، تلفیق شده ای از مکتب نجف
و سامرا است. چون در مکتب قم هم جنبه ای مکتب نجف وجود دارد، به شکل سنتی از روی کتاب استفاده می شود و هم
جنبه ای تحقیقی وجود دارد، که روش مکتب
سامرایی است. در مکتب قم موضوعات مختلف
مورد تحقیق و بر رسی قرار می گیرند این همان الگو پذیری از مکتب سامرا است.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر