۱۳۸۸ آذر ۲۰, جمعه

مرورگذرا بر سلسله شاهان درافغانستان


افغانستان از سال 1880 تا 1919 يعني قریب چهل سال تحت الحمايه انگلیس قرار گرفت.و در سال
1919 استقلال خود را به دست گرفت. امان الله خان به عنوان نخستین پادشاه افغانستان قدرت را دردست گرفت. و بخاطر مخالفت متعصبين مذهبي مجبور به کناره گيري از مقام سلطنت شد.


در سپتامبرسال 1928 بنام حبیب الله كلكاني (بچه سقا) فرمان رواي افغانستان شد. در سال 1929 نادر خان به كمك انگلیسی ها قدرت را از آن خودكرد. و بنام محمد نادر شاه برتخت سلطنت نشست. و محمد نادر شاه نیز در سال 1933 به قتل رسید و پسر او ظاهر شاه ازسال 1933 تا 1973 قریب چهل سال سلطنت كرد. و در سال 1973 توسط کودتا از طرف پسرعموي خود، ظاهر شاه سرنگون شد. و محمد داود خان با اعلام رژیم جمهوری خود را رئیس جمهور افغانستان خواند.وحكومت داود خان نیز توسط کودتای نظامی از طرف افسران کمونیست ارتش افغانستان سقوط كرد.

نور محمد تره كي به عنوان نخستین رئیس جمهور کمونیست در افغانستان حاکم شد. حکومت تره كي نیز سال بعد توسط کودتای حفيظ الله امین سرنگون شد. ولی حکومت حفيظ الله امین نیز در27دسامبر 1979 با دخالت نظامی0.3 شوروی سقوط كرد.

يكي از رهبران کمونیست افغانستان، بنام ببرك كارمل، بانيروي هوايی شوروی حکومت را از آن خود كرد.دولت شوروی با مواجه شدن جهان اسلام و بعد از هشت سال جنگ بي حاصل سرانجام درصدد تغيير سیاست خود ازاين كشورشد.

درنوامبر1987 ببرك كارمل ازكارافتاد و محمد نجیب الله را به جانشینی انتخاب كرد. در زمان نجیب الله پس ازتخليه شوروی از افغانستان حکومت نجیب الله در سال های 1990 و1991 ببیشتر اختلاف بین رهبران و مجاهدین برسر قدرت دوام يافت. ولی ازاوايل سال 1992 كه رهبران مجاهدین به يك موافقت اصولی درباره جانشینی رژيم حاکم بر افغانستان دست یافتند، نجیب الله مجبور به كناره گيري از قدرت شد.

آوریل1992 پس از استعفا از مقام ریاست جمهوری به دفتر نمایندگی سازمان ملل در کابل پناه برد. پس از استعفای وی شورای موقت رهبری افغانستان در پشاور پاکستان صبغت الله مجددي را به ریاست جمهوری موقت برگزید.

ومجددي به دنبال استقرار نيروي های مجاهدین در کابل وارد این شهر گردید . ادامه اختلاف ودر گيري بین گروهای مختلف مجاهدین منجر به پیدایش گروه طالبان شد و در سال 1996 کابل را تصرف كرد. ويك دوره پنج ساله را پشت سر گذاشت پس از سقوط طالبان، حکومت تحت حمایت آمريكاه به ریاست حامد كرزي مبدل گشت.[1]

[1] فرهنگ جامع سياسي،‌ تألیف محمود طلوعی ، چاپ سوم ، (ویرایش جدید) 1385

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر