۱۳۸۹ اردیبهشت ۳۰, پنجشنبه

خروج کوچي ها از مناطق مورد منازعه و آغاز اسکان آنها به اساس حکم رييس جمهور اعلام شد




استاد خليلي معاون رييس جمهور طي کنفرانس مطبوعاتي اي که امروز تاریخ: 30/2/1389
برگزار کرده بود، ضمن اعلام حکم رييس جمهور مبني بر آغاز خروج فوري و بدون قيد وشرط کوچي ها(عشایر) از مناطق مورد منازعه از همين امروز 30 ثور سال جاري وآغازاسکان آنها طي سه ماه آينده، جبران خسارات وارده به مردم آسيب ديده را به رسانه ها اعلام نمود.

متن کنفرانس مطبوعاتي معاون رييس جمهور وحکم حامد کرزي رييس جمهوري اسلامي افغانستان:

بسم الله الرحمن الرحيم:


اول خوش آمديد مي گويم به همه رسانه ها و ژورنالستان و تشکر مي کنم از تشريف آوري شما!
در جريان هستيد؛ چند روزاست که گرفتار يک واقعة دردناکي هستيم؛ در سطح کشور که واقعه واقعه بين مردم ده و کوچيست. ما به تعقيب صحبت هاي قبلي که با دوستان داشتيم با حضور جمعي از اعضاي رسانه ها روز سه شنبه رفتيم در محل واقعه يعني ولسوالي دايميرداد.آنجا وضعيت را از نزديک ديديم و بررسي کرديم و سر انجام با بزرگان کوچي صحبت هايي صورت گرفت و با در نظر داشت خواسته هاي مردم ده و کوچي، ما فيصله هايي را در دو مرحله کرديم؛ مرحلة اول همين بود که بايد جنگ خاموش شود، به هيچ وجه ما ديگر در آن منطقه جنگ را نداشته باشيم. مسأله دوم پيشرفت کوچي در آن ناحيه متوقف شود.

به هيچ وجه اجازه داده نمي شود که پيشرفت کنند و ساحه را گسترش بدهند به منطقه بهسود اول و بهسود مرکز. موضوع سوم اينکه بدون قيد و شرط و به صورت فوري بايد تمامي مناطق مسکوني و زراعتي در اين مرحله تخليه شود تا بايد زمينه برگشت آواره ها و بيجا شده ها فراهم گردد. اين فيصلة مرحله اول بود. بحث ديگر هم تبادله اسرا و جنازه ها و زنداني ها بود.

وقتي که ما اين مرحله را جنبه عملي داديم، مرحله دوم آغاز مي شود که يک بحث کلان تر وعميق تر است و کار بنيادي تر. خوشحال هستيم از پريروز که مرحله اول آغاز شد تا الان که در خدمت شما هستيم، ما تقريباً تمام موارد مرحله اول را جنبه عملي داديم وآرامش حاکم است، از پيشروي کاملاٌ جلويگيري شده، مناطق مسکوني امروز به سرعت در حال تخليه شدن است که شايد تا اين لحظه اکثر قاطع مناطق زراعتي و مسکوني تخليه شده باشند.

بنابراين، ما ديروز به فکر اين شديم که کار مرحله دوم را آغاز کنيم. با تمام گرفتاري هايي که جناب ريئس صاحب داشت، فرصتي پيش آمد ومرحله دوم را هم با حکم جناب رئيس صاحب جمهور از امروز آغاز مي کنيم که کار بنيادي و اصولي و اساسي ما است. اميدوارم وزير صاحب داخله متن حکم رئيس صاحب جمهور را هم خدمت شما قرائت نمايد.

متن حکم رئيس جمهور جمهوري اسلامي افغانستان در مورد حل منازعه کوچيان و ده نيشينان ولسوالي هاي دايميرداد و بهسود ولايت ميدان وردک:

بسمه تعالي


نا آرامي هايي که به روز يکشنبه مورخ 26 ثور سال روان به اثر منازعه روي علفچرها ميان کوچيان و ساکنان ولسوالي هاي دايميرداد و بهسود ولايت ميدان وردک به وقوع پيوست، يکعده از هموطنان ما کشته، مجروح و عده يي از محلات بودوباش دايمي شان بيجا وشماري از منازل ساکنين محل تخريب گرديده است. به منظور قطع فوري منازعه، هيئت بلند پاية جمهوري اسلامي افغانستان، تحت رهبري محمد کمريم خليلي معاون دوم رياست جمهوري اسلامي افغانستان با عضويت وزير داخله و لوي درستيز قواي مسلح جمهوري اسلامي افغانستان، روز سه شنبه 28 ثور سال روان از محل بازديد به عمل آورده و توافقات جوانب منازعه را در موارد ذيل حاصل نموده اند:

1 – آتش بس فوري ميان جوانب منازعه.

2- هيچ يک از جوانب حق تعرض بالاي جانب ديگر را نداشته، در صورت تخلف جانب متعرض مورد مجازات جدي قرار داده خواهد شد.

3 – کوچي ها در ساحه يي که قرار دارند حق پيشروي را ندارند.

4 - کوچيان قريه جات و مناطق مسکوني دايميرداد، تيزک و کجاب را بدون قيد و شرط تخليه نمايند.
5 - بيجا شدگان دوباره به منازل و کشتزارهاي شان مراجعت نمايند.

6 – جوانب منازعه به صورت فوري اسرأ و اجساد کشته شدگان را تبادله نمايند.

اکنون که تمامي موارد شامل توافق جانبين هم در حال عملي نمودن است، به خاطر حل بنيادي و اساسي اين منازعه متکي به ماده 14 قانون اساسي افغانستان، فيصله مورخ 6/3/1386 شوراي وزيران جمهوري اسلامي افغانستان و احکام شماره 2233 مورخ 8/4/1387 شماره 541 مورخ 31/1/1387 و شماره 366 مورخ 17/1/1388 مقام رياست جمهوري اسلامي افغانستان مراتب آتي منظور است:

1 - خروج کوچي ها از ساحات مورد منازعه از همين امروز مورخ 30/2/1389 آغاز گردد.

2 – ده نشينان محلات تيزک، کجاب و دايميرداد که در اثر اين منازعه اموال و مواشي شان تلف و خانه هاي شان ويران گرديده است و همچنان کوچي هايي که به اثر عدم دسترسي به چراگاه ها و علفچرها معروض به خساره شده اند. بعد از تثبيت، از جانب دولت جبران خساره گردد.

3 – به منظور توزيع زمين جهت اسکان کوچي ها با در نظرداشت مصوبات شوراي وزيران و احکام فوقاً تذکر يافتة رياست جمهوري، بار ديگر به وزارت هاي زراعت و آبياري، امور داخله و اداره مستقل ارگان هاي محل اکيداً هدايت داده مي شود تا طي مدت حد اکثر سه ماه، کار عملي توزيع زمين به منظور اسکان و معيشت کوچي ها را آغاز نمايند.

4 – وزارت ها و ادارات دولتي جمهوري اسلامي افغانستان و کميسيون دايمي حل مشکلات کوچي ها با ساکنين، تسهيلات ضروري فعاليت اين کميسيون را فراهم نموده، هر کندي و تعلل در اين امر مهم ملي مستوجب مجازات شناخته مي شود.

5 – وزارت هاي دفاع ملي، امور داخله و رياست عمومي امنيت ملي از تطبيق توافقات حاصله، نظارت نموده، در صورت بروز تخلف از جانب يکي از جوانب با متخلفين برخورد جدي و قانوني نمايند.

6 – کميسيون فوق، موظف است از اجراات خويش پيوسته به جلسات شوراي امنيت ملي گزارش دهند.

حامد کرزي
رئيس جمهوري اسلامي افغانستان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر