۱۳۸۹ خرداد ۳, دوشنبه

چرا معضل كوچي ها، درافغانستان حل نمي شوند؟

باتوجه به فاجعه آفريني كوچي نماها (عشاير) در منطقه مسكوني هزاره جات درافغانستان، كه هرسال اين مسأله تكرار مي شود، متأسفانه منجر به كشته شدن عده اي از مردم بی گناه وغریب کارمی شود، وهمین طور باعث ويراني خانه ها، مزرعه وترك منازل آنها مي شوند. اما جناب رييس جمهور كرزي اين قضيه را ازبالا نگاه مي كند ودرطول دودوره ازحكومتش هيچ گاه به فكر حل اساسي اين معضل نه افتاده است.!

ناگفته پيداست كه هر معلول علتي خاصي خودش را دارد. دو دوره از زمان حكومت آقاي كرزي سپري مي شود، اما چرا به اين معضل فكري اساسي نشده است؟


باتوجه به اينكه يكي از وظايف مهم رييس جمهور سامان بخشيدن به مردمش وصيانت ازحقوق آنهامی باشد. بنابر اين ، سهل انگاري جناب رييس جمهور، وناديده گرفتن اين بحران، مي تواند ‌سوال هاي زيادي را خلق كنند كه از جمله: به چند نمونه اي آن اشاره مي كنم:

1 - به خاطر اين است كه درظاهر با هزاره ها درتعامل است ولي درواقع ازحقوق آنهانمی خواهد حمایت کند؟

2 - به خاطر دست داشتن پشت پرده باکوچی نماهای كه از هم تبار خود آقاي كرزي است؟

حال راه حل اساسي این فاجعه چيست؟

3 – دولت در این زمینه فكري اساسي بكند؟

4 - مردم خودش از حقوق خويش دفاع كنند ؟

5 - به كوچي ها اسكان داده شود؟

6 - هویت کوچی ها مورد شناسایی قرار بی گیرد(چون تاهنوز هویت افغانی بودن بعضی ازآنها به اثبات نرسیده است)

7 - خرید وفروشی که در زمان عبدالرحمن خان صورت گرفته وکوچی ها ادعای آن را دارند، باید سند ملکیت در محکمه ای عدل قضائی به صورت منصفانه و بدور ازهرگونه تعصبات قومی ونژادی زیرنظر جامعه جهانی، باید از لحاظ حقوقی مورد بررسی قرار بی گیرد. که تاچه حد قابلیت ارزش حقوقی را دارد؟ یا اصلا غیر قابل ارزش قانونی وحقوقی است، چون معامله در آن زمان با اجبار و زور انجام شده است. پرواضح است که، در این صورت منشأ اثری حقوقی نخواهد بود.

نیتجه:

رییس جمهور کرزی باید هرچه سریعتر این موضوع را به شکلی منطقی خاتمه دهد. وجلوی کوچی نماها را که در منطقه مسکونی هزاره جات اعزام شده دست به کشتارمردم بی گناه زده اند بی گیرد. چون در غیر این صورت آنها در دنبال گسترش ناامنی وغارتگری کشور است که می خواهد، سراسر افغانستا را بااین نقاب کوچی گری ناامن کنند و به خاک خون بکشند.

باتوجه به وضعیت اسفبار موجود که توسط مهاجمین کوچی نماها،درفضای اجتماعی وسیاسی کشور سایه افکنده است به هیچ وجه به مصلحت کشور نیست .علاوه براین،انتخابات پارلمانی که در پیش روهست با چالش جدی همراه خواهد بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر