۱۳۸۹ بهمن ۴, دوشنبه

نگاه اسلام به اربعین - قسمت دوم

دوستان عزیز، نوشته ای که هم اکنون در پیش روی شماست، برای کیفت بهتر، با استفاده از قسمت لینگستان (ندای مزید) می توانید آن را، در تار نمایی 24 ساعت نيز مطالعه نمایید.

نویسنده : علی جان محمدی ؛

اربعین حسینی :

در فرهنگ عاشورا، اربعین به چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) وهمراه یاران باوفایش گفته می شود. که مصادف با روز بیستم ماه صفراست.

آری، در روز بیستم صفر که روز اربعین حسینی است، شیعیان، عظیم ترین مراسم سوگواری را در کشورها و شهرهای مختلف طبق فرهنگ وآدابی که دارند ، به یاد عاشورای حسینی بر پا می کنند و همراه با دسته های سینه زنی و عزا داری به تعظیم شعایر دینی می پر دازند. مخصوصا در شهر کربلا اربعین حسینی با عظمت وشکوه خاصی بر گزار می شود ودسته های عزادار مراسمی پر شور بر پا می کنند.


در این جا قابل یاد آوری است که مراسم عزادا ری امام حسین (ع) چه در ایام محرم و چه در روز اربعین در کشور ما افغانستان مراسم باشکوه وبا رونق بالایی برگزارمی گردد، مردم با عشق وعلاقه ای خاصی در مساجد وحسینه ها شرکت می کنند مشغول عزاداری می شوند خطبا ومبلغان در منابر برای روشن کردن ماهیت حادثه محرم و اربعین به ایراد سخن می پر دازند وهمین طور شخصیت های علمی ، سیاسی ومقامات دولتی در رأس آن رییس جمهوری، وزرا و نمایندگان مجلس شرکت می کنند و سخنرانی می نمایند.
در نخستین اربعین شهادت امام حسیین (ع) جابر بن عبد الله انصاری عوفی، موفق به زیارت تربت وقبر سید الشهدا شدند .

بنابه برخی نقل ها، در همان اربعین ، کاروان اسرای اهلبیت (ع) در بازگشت ازشام وسر راه مدینه، از کربلا گذشتند و باجابر دیدار کردند. البته برخی از مورخان هم آن را نفی کرده ونپذیرفته اند. از جمله مرحوم محدث قمی در کتاب «منتهی الآمال» دلایلی ذکر می کند دیدار اهلبیت (ع) در اربعین اول نبوده است.

به هرحال ، تکریم این روز و احیای خاطره غمبار عاشورا، رمز تداوم عاشواریی در زمان های بعد بوده است.
آری ، اربعین حسین ، مرور خاطره های تلخی است که برذهن قهرمان کربلا زینب (س) نقش بسته است.

اربعین حسینی، یاد آور حرکت از مدینه تا مسیر کوفه وشام و... فاجعه انسانی سربریدن عزیز زهرا اطهر(س) دخت پیامبر اسلام حسین مظلوم، در قتلگاه و دیدن این ماجرا خواهر غم دیده اش زینب از تله ای زینبیه است.

اربعین شهادت حسین، تجدید خاطرهای است که قلب هر انسان آزاده وآزادی خواهان عالم را به سوز وگداز وا می دارد.

به یاد کربلا دل ها غمین است * دلا خون گریه کن چون اربعین است
پیام خون، خطاب آتشین است * بقای دین ، رهین اربعین است
که تاریخ پر از خون وشهادت * سرا سر اربعین ، در اربعین است
مرام شیعه در خون ریشه دارد * نگهبانی ز خط خون چنین است


فرا رسیدن اربعین حسینی(1431 ) قمری را به همه ای آزادی خواهان و آزاد اندیشان عالم ، مخصوصا شیعیان وعاشقان آن حضرت تسلیت عرض می نمایم.


منابع به کار گرفته شده:

•قرآن
•اصول کافی
•وسائل الشیعة
•فرهنگ عاشورا ، جواد محدثی
•تفسیر نمونه ، آیت الله مکارم شیرازی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر