۱۳۸۹ بهمن ۷, پنجشنبه

باز گشایی دومین دوره پارلمان افغانستان، و داکتر رمضان بشردوست

نویسنده : علی جان محمدی؛


آقای داکتر رمضان بشردوست درسال 1388 از کاندیدان موفق وبه عنوان نفرسوم درعرصه انتخابات رياست جمهوري افغانستان شناخته شد. داکتر بشردوست اگرچه درظاهر نتوانست در سال گذشته پست رياست جمهوري اين كشور را كسب نمايد. اما درواقع توانست با حضور خويش مشكل واساسي ترين مسأله اي كه درافغانستان نهادينه شده بود، برروي آن خط بطلان بكشد.

ناگفته پيداست كه متأسفانه مسأله اي تعصب قومی ونژاد گرايي، درافغانستان با انديشه تاريك طالبانيسم فشار زيادي برپيكره اي جامعه ما وارد ساخت وپيشنيه اي تاريخي اين مسأله هم برمي گردد حتي در زمان جاهليت عرب، چون درآن زمان قبيله گرايی وتفاخر وفخرفروشی به اوج رسيده بود، هرطايفه برسران وقبايل خود مباحات می ورزيد ودرقبرستان مي رفتند به استخوان پوسيده ايي بي روح، ونشانه سنگ هاي مردگان خود برعليه يک ديگر امتيازطلبي مي كردند !

که در این مورد قرآن کریم ازآن ب خوبی سخن به میان آورده است: «أَلْهَئكُمُ التَّكاَثُرُ * حَتىَ‏ زُرْتمُ‏ُ الْمَقَابِرَ*» (سوره تکاثر، آیات : 1 و 2 )

خداوند در اين آيات، نخست با لحنى ملامت بار مى‏فرمايد: تفاخر و مباهات بر يك ديگر شما را از خدا و قيامت به خود مشغول داشت. تا آنجا كه به زيارت و ديدار قبرها رفتيد، و قبور مردگان خود را برشمرديد. «حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقابِرَ»

امير مؤمنان حضرت على (علیه السلام) هم در اين زمينه در نهج البلاغه اشاره ای دارد كه بعد

از تلاوت فرموده انید : « أَلْهاكُمُ التَّكاثُرُ حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقابِرَ».

آری ، آنچه که ازدیدگاه قرآن مهم است و مورد توجه خاصی قرار گرفته است، کل جامعه انسانى است و مهم ترين اصلى را كه ضامن نظم و ثبات است بيان مى‏كند، و ميزان واقعى ارزش هاى انسانى را در برابر ارزش هاى كاذب و دروغين مشخص مى‏سازد.

خداوند مى‏فرمايد: «يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى‏ وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا» (حجرات آیه: 13 ) یعنی اى مردم! ما شما را از يك مرد و زنى آفريديم، و شما را تيره‏ها و قبيله‏ها قرار داديم تا يك ديگر را بشناسيد و از یک دیگر تشخیص دهید.

به هر حال قرآن مجيد بعد از آنكه بزرگترين مايه مباهات و مفاخره عصر جاهلى يعنى نسب و قبيله را از كار مى‏اندازد، به سراغ معيار واقعى ارزشى رفته مى‏افزايد: گرامى‏ترين شما نزد خداوند با تقواترين شما است «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ»

بنابر این، قرآن کریم، بر تمام امتيازات ظاهرى و مادى باطل اعلام نموده ، و اصالت و واقعيت را به مساله تقوا و پرهيزكارى و خدا ترسى مطرح می سازد، نه چیز دیگر.
پیامبر بزرگوار اسلام (ص) هم مسأله ای قومیت را منتفی دانسته و غلام سیاه پوست حبشی را که از دورترین قبایل عرب بودند، به عنوان مؤذن خود بر می گزیند. که در واقع به عنوان نزدیک ترین شخص به نبی مکرّم(ص) اسلام محسوب می شود.

بلی بشردوست هم با تأسی از آموزه ها ومعیارهایی دینی، به خوبي در روند انتخابات رياست جمهوري در سال گذشته و همچنین در انتخابات پالمانی سال جاری ، چه- درگفتار وچه دركردارش - براي جامعه افغانستان نشان داد، كه ديگر جاي قوم پرستي ونژاد گرايي در این کشور به اتمام رسيده است.

چون اين مسأله نه تنها دردي را دوا نمي كند، بلكه عامل تمام مشكلات وبدبختي هاي كشورافغانستان در طور تاریخ این مملکت بوده است، همان طوري كه عملا نزديك به سه دهه طعم تلخ پيامدهاي جبران ناپذيري اين پديده را مردم مظلوم ما چشیدند. باتوجه به اينكه افغانستان خانه مشترک تمام اقوام ونژاد هاي مختلفي ساکن در افغانستان هستند ودرآن زندگي مي كنند، هيچ چاره اي جز اينكه به فراقومي نگاه كنند وجود ندارد.

تنها راه برون رفت ازمشكلات گذشته وفعلي اين است كه تمام مردم افغانستان دست به دست هم دهند، به دور ازهرگونه تفکرکهنه و تعصب قومي ومذهبي طبق دستور اين آيه شريفه قرآن كريم «وعتصموا بحبل الله جميعا ولاتفرقوا» عمل کنند و براي نجات وآبادي افغانستان در راستاي آبادی و مصالح وعلياي این كشور فلاکت زده خدمت نمايند.

بي ترديد يكي ازمسايل كه جامعه مارا به چالش كشاند وموجب عقب ماندگي اين كشور از هرجهت گرديد، مسأله اي پر رنگ نمودن اختلاف بین اقوام ساكن درافغانستان بود،‌ كه متأسفانه اين مسأله بسيار طبعات منفي درپي داشت و اذهان مردم را نسبت به يك ديگر خراب كردند. اگرچه معلوم است كه، منظور از مطرح کردن این نوع تفکرسیاه تاریخ منقضی شده، به مقصد رسیدن یک عده سود جو بودند که بتوانند از این طریق به اهداف شوم شان برسند.

اما بانگرش وانديشه بشردوست وسياست گزاري ايشان، اين مسأله به خوبي به حالت منطقي وعقلانيت پايه گرفت و در حال نهادینه شدن است. درزمان مبارزه انتخاباتي ايشان چه درسال گذشته در کاندیداتوری ریاست جمهوری وچه در این انتخابات پالمانی سال روان، اين مسأله بارويكرد عملي وگفتاری اين نامزد به شكل واضح براي همگان قابل مشاهده بود.

طبق گواهي تاريخی، افغانستان دریک زمان از لحاظ فرهنگی " مهد تمدن" جهان اسلام بوده است از بلخ وبخارا گرفته تاغزنی و...، اما براساس اين نوع تفكر سیری قهقرایی به خود گرفت وپيامد هاي بي شماري نا جبران پذیری براین جامعه تحمیل شد.

دريك سخن خدمات رساني متوازين بدور از هرگونه تعصبات قومی ونژادی وعزت بخشيدن به كشورهنراست واين همان چيزي است كه ازافكار وانديشه آقاي بشردوست تراوش مي كند ودرپي همچنين عقيده وسياستي است.

با توجه به اینکه یک روز از بازگشایی دومین دوره پالمان افغانستان، پس ازسقوط طالبان می گذرد که توسط رییس جمهور، حامد کرزی در روز چهارشنبه، 6 دلو 1389، رسما افتتاح گردید. داکتر رمضان بشردوست از وکلایی چیره دستی است که، برای بار دوم به مجلس افغانستان راه پیدا کرده و از جمله کسانی است که احتمال می رود ریاست پارلمان این دوره را به عهده بگیرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر