۱۳۹۱ بهمن ۱۳, جمعه

فروریختن بتهایی خرافی در قم ؛



مقدمه :


تشکیل خانواده و ازدواج در فرهنگ اسلامی از جایگاه خاصی بر خور دار است.  در این زمینه آیات و روایات زیادی وجود دارد :


الف:  خداوند می فرماید:  « وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ » (سوره روم آیه: 21 )  یعنی  اين يكي ازنشانه هاي قدرت و حكمت بالغة پروردگار بي همتا است،  كه از جنس خود شما همسرانى براى شما آفريد تا در كنار آنها آرامش يابيد و ميان شما دوستى و مهربانى قرار داد، در اين امر نيز نشانه‏هايى است از حكمت براى كسانى كه اهل تفكّرند.

 

ب:  احادیث معصومین ( علیهم سلام ) هم در این مورد زیاد است در اینجا فقط به عنوان نمونه،  نقل به مضمون شده و بخاطر عدم طولانی،  از ذکر متن احادیث پرهیز می شود:  


در کلمات معصومین(علیهم السلام )  چنین آمده است:


1 -  بیشترین دوزخیان،  مردان و زنانی  هستند که ازدواج نکرده اند.

2 -  پیامبر اسلام (ص) می فرماید: : نکاح از سنت من است و هر کسی از آن سر پیچی کند از من نیست. 

3 -  اگر کسی ازدواج کند، یک سوم و یا دو سوم ایمانش را کامل نموده است.

4 - شخصی  که ازدواج می کند نمازش هفتاد برابر ثوابش بیشتر است .                

با ذکر این مقدمه، متأسفانه در اکثر مناطق هزاره جات، براساس دامن زدن مسایل خرافی و به دور از موازین شرعی و دین مبین اسلام، سادات محترم افغانستان از عقدنکاح و زن دادن نسبت به مردم هزاره خود داری  می کنند و چیزهای را  می بافند  انگار که جواز شرعی ندارد !   

با این رویکرد خرافات گرای ، برای اولین بار بود که شاهد پیوند زناشویی یک بچه هزاره با صبیه ای یکی از سادات محترم که خود اهل علم و فضل است  در شهر مقدس قم اتفاق افتاد .


در این مراسم جشن نامزدی،  برخی از علمای پر نفوذ اجتماعی  شرکت داشتند ازجمله:  نماینده محترم:   دفترآیت الله محقق کابلی  نیز حضور داشت.    

قابل یاد آوری است که این مساله در برخی ولایات افغانستان خیلی به صورت  جدی اعمال می شود و از دختر دادن  به هزاره ها جلوگیری می شود ، ولی این بت شکنی در این مراسم در قم عملا صورت گرفت ، و بقیه ای سادات محترم هم نسبت به این مساله تجدید نظر کنند. مخصوصا اندیشمندان ، فرهیختگان و علمای سادات محترم که در بخش فرهنگ سازی جامعه موثرند، در این زمینه کوتاهی نورزند.

جمعه : 13/ ١١ / ١٣٩١

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر