۱۳۹۱ بهمن ۱۲, پنجشنبه

فرایند تدریس ( سه مکتب شیعی ) سامرا ، نجف و قم



الف:     فرایند تدریس در مکتب سامرا:


1 -   واگذاری جزییات مطالب  به  خود شاگردان

2 -   جنبه ای تحقیقی و اکتشافی داشتن مطالب 

3 -   نتیجه گیری و جمع بندی ، توسط استاد

4 -  شاگردان باتوجه به درجه علمی در صف می نشستند.

  • الگوئی ضمن تدریس با توجه به مکتب سامرائی :


1 -  کارورزی دادن.

2-  اشترک دادن طلبه به درس .

3 -  مباحثه ای شاگردان ، بانظارت استاد .

4 -  جمع بندی مطالب مطرح شده توسط استاد.

5 -  تتبعی پژوهش بدون درس .

درمکتب سامرا، شاگردان براساس درجه علمی که داشتند درصف کلاس می نشستند. مثلا مجتهدین درصف اول، مجتهدین متجزی در صف دوم ، وهمین طورتازه واردها درصف های آخرقرار می گرفتند.

ب :    فرایند تدریس در مکتب نجف:


1 -  سنتی بودن تدریس

2 -  تتبعی و توضیحی  بودن مطالب درسی

3 -  جنبه ای اخبارگری در مکتب نجف

درمکتب نجف از روی کتاب می خواندند، بیشتر جنبه ای اخبارگری حاکم بوده است وجمود براخبار داشتند. از بسط و تحلیل مطالب بدور بودند. به همین خاطر از مکتب نجف به تتبعی و توضیحی هم تعبیر می کنند.

ج :    فرایند تدریس در مکتب قم:



مکتب قم،  تلفیق شده ای از مکتب نجف و سامرا است. چون در مکتب قم هم جنبه ای مکتب نجف وجود دارد،  به شکل سنتی از روی کتاب استفاده می شود و هم جنبه ای تحقیقی وجود دارد،  که روش مکتب سامرایی است. در مکتب قم  موضوعات مختلف مورد تحقیق و بر رسی قرار می گیرند این همان الگو پذیری از مکتب سامرا است. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر