۱۳۹۱ بهمن ۶, جمعه

تبریک به جواان قهرمان روح الله نیکپا نسبت پیروزی او در مسابقات لندن





افغانستان با توجه به اینکه با مشکلات زیادی همراه بوده است از جمله می توان به : نبود امنیّت ، مهاجرت و آوارگی، عقب ماندگی فرهنگی، تحصیلی، اقتصادی و امور ورزشی اشاره کرد. ولی درعین حال در گوشه و کنار این کشور آسیب دیده، فرزندانی غیور و با همّت در عرصه ای بین المللی حماسه های را خلق می کنند که واقعاً غرور آفرین و مایه ای افتخار این سر زمین است. موفق به اخذ (مدال المپیک جهانی) در بخش ورزش می شوند.

او کسی نیست ، جز «روح الله نیکپا» که از یک تباری مظلوم و ستم دیده ای تاریخ است ، که سالیان سال در زیر چکمه های حاکمان ظلم و جور خورد و خمیر شده است.

حاکمان وقت نقشه ای نسل کشی این قوم را طراحی کردند، و دست به قتل عام این مردم زدند و طی یک عملیات وحشیانه 62 % این مردم را قربانی نمودند، که این فاجعه هولناک را تاریخ افغانستان به سینه ای خود ثبت کرده است. تاریخی که نسبت به این نوع رفتار ظالمانه، با خود احساس شرم می کند و واقعاً سینه ای تاریخ را سنگین نموده و به درد آورده است دریک کلمه « شیعه بودن» در این کشور جرم محسوب می شد.


امروز به فضل پروردگار و هوشیاری مردم ستم دیده و حاضر در صحنه، جوانی پاک سرشتی همچو « روح الله نیکپا» از همین نسل قتل عام شده ای هزاره باهمّت و استعداد درخشان خود، همه ای مرزها ، حلقات و تعصب کور کورانه ای قبیله ای ، نژادی ، حزبی و گروهی را درهم می نور دد، تا همه ای افغانستانیها را یک پارچه ساخته و این کشور را در فهرست 122 کشور به مدال آور جهان مفتخر می سازد !

به همین مناسبت، رییس جمهوری افغانستان، حامد کرزی « عالی ترین مدال دولتی» افغانستان - مدال وزیر محمد اکبر خان را در ارگ ( کاخ ریاست جمهوری ) به شانه ای استوار و قدرتمندی تکواندو کار کشور نصب می نماید. و همچنین روح الله نیکپا، با دید احترام، پیراهن ورزشی خود را به رئیس جمهور کرزی هدیه می کند. پیراهنی که او در بازی ‌های المپیک پکن و لندن به تن داشت و در هر دو بار، موفق به اخذ مدال شده است.
پر واضح است کشوری که : با این همه چالش و مشکلات همراه بوده است، در تمام عرصه ها نیاز جدی و عملی داشته و این را می طلبد که در تمام امور به صورت جدی کار کرد ، ازجمله همین مسأله ای ورزش است.

ورزش با توجه به اینکه در دین اسلام پیشینه ای بسیار تاریخی و عمیقی دارد و اسلام در این زمینه توجه جدی نموده و تاکید ورزیده است و از هرگونه کژی و تنبلی، مسلمانان را مخصوصا قشر جوان را مورد نکوهش قرار داده است.

پیامبر اکرم (ص) نسبت به کار گیری ورزشهای ( سَبق و رِمایه) سفارش خاصی کرده است . ولی این بدین معنا نیست که رشته های دیگری ورزشی را نفی کنند، بلکه همه ای رشته ها در راستای حفظ سلامت انسان - از باب عقل سالم در بدن سالم - مورد توجه بوده است.

در افغانستان ورزش آن طوری که باید شاید، مورد توجه قرار گرفته باشد تا هنوز فرهنگ ورزشی و اخلاق ورزشکاران جا نیفتاده است. نه از لحاظ اخلاقی، فرهنگی ، امکانات و خدماتی و حتی مسأله ای مالی، حتی متأسفانه مورد توجه مقامات ذی ربط نیز واقع نشده و آنها این مسأله را چندان جدی نگرفته است.

شاهد این ادعا می تواند، مصاحبه ای خود آقای روح الله نیکپا پس از بازگشت به وطن باشد و گویای این حقیقت است. روح الله نیکپا طی مصاحبه ای تلویزیونی، از: « کمبود امکانات و عدم توجه مقام های کشور به ورزش حرفه ای و ورزشکاران حرفه ای سخن گفت » و مورد انتقاد قرار دادند.

واقعیت امر هم همین است که مسؤولان ذی ربط، این مسأله را مورد توجه جدی قرار داده و همّت بی بگمارند، در این راستا گام های بیشتری بردارند، تا نه در آینده ای چندان دور شاهد مدال های افتخار آفرین در همه رشته های ورزشی توسط جوانان غیور و ورزشکاران با اخلاق، در میهن مان افغانستان در عرصه بین المللی باشیم.

قابل یاد آوری است که «روح الله نیکپا» در بازی المپیک 2012 لندن در رشته ای تکواندو شرکت کرد و در این رقابت با شکست حریفانی از پو لند، لهستان، جمهوری آفریقای مرکزی و بریتانیا، موفق به اخذ مدال برنز شد و این مدال نخستین مدال در تاریخ افغانستان است. چهار سال پیش هم روح الله نیکپا مدال برنز را در المپیک پکن گرفت، حامد کرزی رییس جمهور، در راستای تشویق ورزشکاران، خانه‌ای را در کابل به او اهدا کرد و شمار زیادی از شرکت های خصوصی نیز با هدیه نقدی، از او حمایت کردند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر